Ismerd meg a rostok szerepét a székrekedés (obstipatio) megelőzésében A rostoknak két csoportja van: vízben oldható és oldhatatlan. A vízben oldható rostok a béta-glükán, az inulin. A tápcsatornában, feloldódnak és […]

Ismerd meg a rostok szerepét a székrekedés (obstipatio) megelőzésében

A rostoknak két csoportja van: vízben oldható és oldhatatlan.

A vízben oldható rostok a béta-glükán, az inulin.
A tápcsatornában, feloldódnak és zselés állagúvá válnak ez lassítja a szénhidrátok felszívódását, stabilan tartja a vércukorszintet, és csökkenti a vér koleszterinszintjét. Prebiotikus hatásúak, táplálják a probiotikus baktériumokat amelyek több jótékony B12 és K vitamint termelnek ami nélkülözhetetlenek az immunrendszer megfelelő működéséhez. Mivel a vízben oldható rostok vizet szívnak magukba, hatékonyan szüntetik meg a hasmenést is.
Pektin megtalálható például az almában, a sárgarépában, a burgonyában és a hüvelyesekben. Béta-glükánt tartalmaznak a gabonafélék, az élesztő, vagy az algák. Inulin pedig a csicsókában, spárgában, fokhagymában.

A vízben oldhatatlan rostok a cellulóz, a hemicellulóz a lignin.
A bélrendszerben szivacsként szívják magukba a vizet. Serkentik a bél perisztaltikus mozgását, így gyorsítják a béltartalom áthaladását, ledörzsölik a bélfalra,bélredők közé letapadt salakanyagot, ezáltal bélfal tisztító hatásuk van.
A cellulóz a növények vázanyaga, azok sejtfalát építi fel. Tartalmazzák a gyümölcsök, zöldségek és a magvak héja. A lignin a növények fás részében található, például a karalábéhéjban, a hemicellulóz úgyszintén.

Rostok:
Zöldségek közül: Bab félék, zöldborsó, sárgaborsó, karalábé, sárgarépa, zöldpaprika, paradicsom, brokkoli, karfiol, padlizsán, cukkini,  paraj,
Gyümölcsök: Alma, banán, szilva, körte,
A korpák: búzakorpa, zabkorpa
Teljes kiőrlésű lisztek: Graham liszt, zabpehely, búzapehely, árpapehely, rozspehely, búzacsíra, barnarizs, müzlik,
Magvak: mandula, dió, mogyoró, zabpehely

Rosthiányos táplálkozás tünetei:

Puffadás: Rostok hiányában, a beleinkben lerakódó salakanyagok miatt, romlik a bélflóra állapota, és káros baktériumok veszik át a jótékony bélbaktériumok helyét, amik puffadást okoznak.

Gyakori éhségérzet: A rostok lassítják a szénhidrát anyagcserét így evés után kevésbé emelkedik meg a glükózszint. Ha kevés rostot fogyasztunk gyakran falásrohamok  jelentkezhetnek, és édes ételeket kívánunk.

Hízás: A rosthiányos táplálkozás lassítja az anyagcserét, emeli az LDL koleszterin és a vérzsír szintjét, így könnyebben a hízás.

Legyengült immunrendszer:  A rostszegény étrend mellett a probiotikus baktériumok nem jutnak elegendő élelemhez, és kevesebb immunvédő hatású rövid láncú zsírsavat termelnek.

Fáradékonyság: Kevés rost bevitel mellett gyakran érzi magát fáradtnak mivel a rostok felgyorsítják az anyagcsere folyamatokat, így javul az emésztés hatékonysága, és nem von el plusz energiát a szervezettől, a rostok fogyasztásával evés után kevésbé emelkedik meg a vércukorszint, ami álmosságot, fáradékonyságot okoz.

Székletürítési problémák: Ha nem tartalmaz az étrend bélperisztaltikát fokozó élelmi rostokat, a fent említett panaszok mellett székrekedés -obstipatio jelentkezik.

A székrekedés aranyér betegséghez (nodus hemorrhoidalis)
végbélberepedéshez (fissura ani)
végbélsérvhez (rectocele) vezethet ezért érdemes komolyan venni a fenti leírtakat.

A rost fogyasztás mellett kiemelném a folyadék bevitel fontosságát hiszen ez segíti,hogy ne száradjon be a belekbe a rosttartalom.
Megfelelő minőségű széklet állaghoz megfelelő minőségű táplálék és kellő mennyiségű folyadék bevitel szükséges.

 

Ellenőrizd, milyen állapotban vannak a gát izmaid tesztünk kitöltésével!

vagy akár Jelentkezz intim torna tanfolyamaink egyikére már most!
error: Content is protected !!